Blogger templates

Thursday, November 28, 2013

Ambiklah Tahu : Menara Petronas Pembinaan Yang Unik


Ambiklah Tahu : Menara Petronas Satu Pembinaan Yang Unik


Apabila ke luar negara sebut nama Malaysia ramai yang tidak mengenali tetapi jika sebut sahaja KLCC semua orang mengenalinya. Menara Berkembar Petronas pernah memegang rekod bangunan tertinggi didunia pada tahun 1998 hingga tahun 2004, sekarang menara berkembar ini masih memegang rekod menara berkembar tertinggi didunia.

Kecantikkan, keunikkan, kemodenan dan infrastrukturnya memang tidak dapt dinafikan, sesiapa sahaja yang melangkah masuk ke menara ini pasti terpegun. Hampir seluruh kawasan didalam Kuala Lumpur mampu melihat menara ini oleh kerana ketinggiannya dan pada malamnya menara ini akan menyuluh ke angkasa dan menerangi langit Kuala Lumpur. Direka oleh arkitek Argentina bernama Cesar Pilli dimana rancangan sudah bermula pada 1 Januari 1992 lagi. Pembinaan yang mengambil masa 7 tahun ini dimulakan pada 1 March 1993. Dirasmikan oleh Perdana Menteri Malaysia ketika itu iaitu Tun Dr Mahathir bin Mohamad pada 1 Januari 1996.


Dibina dikawasan batu kapur yang rapuh memang satu tugas yang mencabar bagi arkitek untuk pembinaan bangunan ini, sebenarnya tapak menara ini telah dianjakkan sedikit sebanyak 61 meter ke kawasan yang mempunyai batu yang lebih lembut, oleh kerana kedalaman kawasan tanah disana sebanyak 104 cerucuk konkrit, antara 60-114 meter (200-374 kaki) digunakan dan ianya merupakan asas yang paling dalam didunia. Sebanyak 13,200 meter cubic simen digunakan untuk dijadikan asas bagi setiap menara dan ianya mengambil masa selama 12 bulan bagu menyiapkan asas bagi kedua-dua menara itu.

Menara 88 tingkat yang dibina sebahagian besarnya daripada konkrit bertetulang, dengan keluli dan kaca fasad direka untuk menyerupai motif yang terdapat dalam kesenian Islam, mencerminkan agama Islam di Malaysia. Satu lagi pengaruh Islam ke atas reka bentuk ialah keratan rentas menara adalah berdasarkan Rub el Hizb, walaupun dengan sektor bulat ditambah untuk memenuhi keperluan ruang pejabat.


Satu idea yang bijak bagi menyiapkan menara tersebut dalam tempoh yang singkat, dua konsortium yang berbeza dilantik bagi menyiapkan setiap menara. Dua konsortium ini akan bersaing bagi menyiapkan menara mereka lebih awal. Menara 1, Menara barat (kanan dalam gambar atas kanan) telah dibina oleh konsortium Jepun yang diketuai oleh theHazama Corporation (JA Jones Construction Co, MMC Sdn Bhd, Ho Hup Construction Co Bhd dan Mitsubishi Corp) manakala Tower 2, menara timur (kiri dalam gambar atas kanan) telah dibina oleh satu konsortium Korea Selatan yang diketuai oleh Perbadanan Samsung C & T (Kukdong Kejuruteraan & Pembinaan dan SYARIKAT Jasatera Sdn Bhd)


Tower 2 menjadi yang pertama untuk mencapai bangunan tertinggi di dunia pada masa itu. Tetapi Tower 1 berlari ke dalam masalah apabila mereka mendapati struktur bersandar 25 milimeter (0.98 in) dari dari menegak. Untuk membetulkan kembali, yang 16 tingkat seterusnya telah condong kembali 20 milimeter (0.79 in) dengan juruukur pakar diupah untuk memeriksa verticality dua kali sehari sehingga penyiapan bangunan

PETRONAS TWIN TOWER AT 452m HIGHEST BUILDING IN THE WORLD




0 comments: