Blogger templates

Saturday, April 12, 2014

The Grand Tour : Gua Tempurung


The Grand Tour : Gua Tempurung


Assalamualaikum, agak lama tidak mengupdate blog ni, ok no hal, kali admin destinasi percutian admin semasa cuti mid sem adalah di Gua Tempurung, Gopeng, Perak. Untuk pengetahuan Gua Tempurung ni adalah salah satu gua batu kapur terbesar di Malaysia, kali ini trip admin adalah yang pertama bersama-sama rakan sekelas admin. Alhamdulillah perjalanan dari Kuala Lumpur ke Gua Tempurung yang mengambil masa kira-kira 2 jam lebih ni selamat daripada perkara yang tidak diingini.

Sedikit nasihat kepada para pelancong yang ingin ke gua ini, ambiklah tour 4 (Grand Tour) kerana ianya memang memuaskan hati walaupun mahal sedikit dalam RM21, tour 3 RM 11, tour1 dan 2 only for child hahaha....Selain itu, pakailah kasut sukan, klau ada kasut getah lagi bagus, lampu suluh jangan dilupa dan satu lagi waterproof bag sebab kejadah semua ni mahal kat Gua Tempurung tuuu.


Kecantikan batu kapur dalam gua ini memang tidak dapat digambarkan dengan perkataan, sememangnya ciptaan Allah s.w.t amat cantik tiada tolok bandingnya. Cabaran caving di Gua Tempurung boleh dikatakan mencabar tapi tidaklah terlalu extreme sampai tercungap-cungap, cabarannya seperti merangkap dalam air di kawasan yang sempit, melalui lubang kecil (lubang tikus), bergelongsor dari tebing yang tinggi.


















Sekarang admin kena plan trip seterusnya, mungkin ke Pahang pun bagus hehehe...ade idea tak?

0 comments: